Afkoelen na de sauna, is dat wel echt nodig?

Lekker, een dagje naar de sauna. Sommige mensen gaan vooral in de winter naar de sauna om lekker op te kunnen warmen. Anderen kiezen juist bewust voor de zomer om ook nog even in het zonnetje te liggen. Eén ding is zeker, in de sauna warm je op en deze warmte moet er ook weer uit!

Wanneer je de maximale tijd van 15 minuten bent gepasseerd en je gaat de sauna weer uit, dan is je lichaam 1,5 graad opgewarmd. Dit is best een flinke verhoging van je kerntemperatuur.

”Zo, nu ben ik lekker warm en nu ga ik uitdoezelen in de loungeruimte.”

Dit is een gedachte die te veel saunagasten nog hebben, niet wetende dat dit erg slecht is voor je lichaam. Alle warmte die je lichaam opneemt, moet het op een of andere manier kwijtraken.
Het is daarbij wel van belang te melden dat je in alle warmtebaden eenzelfde opwarming hebt wanneer je er 15 minuten in verblijft, dus ook in een bubbelbad, kruidenbad, stoombad, sauna en ook de infrarood warm je evenveel op.

”Kun je niet koelen door in de buitenlucht te lopen dan, ik heb zo’n hekel aan koud water?”

Op deze vraag is het antwoord eigenlijk standaard nee! In theorie zou het wel kunnen als de buitenlucht onder je kerntemperatuur ligt, maar het duurt dan zo lang dat de meeste mensen dit niet afwachten.
Dit betekend dus dat je zelf actief moet gaan koelen. En koelen is lekker en leuk!

Beste manier om te koelen na de sauna

De beste manier om te koelen is om de Kneip-manier te volgen. Dit doe je met een dikke waterslang met een lage waterdruk. Hieronder staat stap voor stap beschreven wat je moet doen:

  1. Begin rustig bij de rechtervoet en werk zo naar boven. Dit ligt namelijk het verst weg van je hart
  2. Pak ook de linkervoet en linkerbeen mee, ook weer koelen naar het hart
  3. Vanaf de rechterhand naar het hart toewerken
  4. Vanaf de linkerhand naar het hart toewerken
  5. Als laatste koel je je hoofd goed af onder de koude slang
  6. Dan ben je alleen nog niet helemaal klaar. Wat heel vaak ‘vergeten’ wordt is het dompelbad. Ga hier met het hoofd ongeveer 3-5 seconden onder water

Op het moment dat je het dompelbad uitloopt voel je je kiplekker. Dit komt door de aanmaak van endorfine, het natuurlijk gelukshormoon, de kou zorgt ervoor dat dit aangemaakt wordt.

Nadat je het dompelbad uitkomt neem je een half uurtje warmterust. In deze warmterust maak je geen gebruik van de warmtebaden (een voetenbad is wel mogelijk). Een verfrissend, isotoon drankje is daarbij aan te raden om je vochtgehalte weer aan te vullen.

Mocht dit wat veel informatie zijn, onthoud dan altijd het volgende:
Alle warmte die je in je lichaam stop moet er weer uit.

  • Opwarmen 15 min
  • Afkoelen 15 min
  • Warmterust 30 min

2 gedachten over “Afkoelen na de sauna, is dat wel echt nodig?”

  1. Jammer dat ook hier weer de Nederlandse mythe wordt verkondigd, dat je bij het afkoelen je hoofd onder water moet houden. De Finnen, toch wel de experts op dit gebied, zullen dat nooit doen. Bij ‘avanto’, het afkoelen in een meer, ga je tot aan je nek in het water. Kijk maar eens op de vele filmpjes die je op Youtube kunt vinden. Reden: de overtollige warmte in je lichaam moet via je hoofd kunnen worden afgevoerd. Dus: niet doen.

    1. Bedankt voor je reactie Martin, gelukkig zijn we het eens over het feit dat afkoelen zeker bij de saunaronde hoort. Over het onderdompelen van het hoofd kunnen meerdere zienswijzen bestaan, echter vormt het koude water geen blokkade om via je hoofd af te koelen. Water geleid juist beter dan lucht dus om de laatste warmte eruit te halen zou ik het toch aanraden. Een slecht idee is het om direct het koude water in te springen, omdat de bloeddruk dan te snel kan stijgen (vernauwen van de bloedvaten). Koel daarom altijd rustig af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *